Herverdeling gemeentefonds

oppositie.pngvrijdag 12 juni 2020 20:02

De Statenfractie van de ChristenUnie wil niet dat het rijk bij een herverdeling van het gemeentefonds het platteland sterk benadeelt ten opzichte van de steden.

Zoals de zaken er nu voorstaan, zien kleine en middelgrote gemeenten hun inkomsten dalen. Het rijk is van plan om steden vanwege de problemen daar, meer geld te geven ten koste van plattelandsgemeenten.
De herverdeling van landelijk 30 miljard euro pakt slecht uit voor elf van de twaalf gemeenten in Groningen.
De kleinste gemeenten gaan er 58 euro per inwoner op achteruit. Gemeenten met minder dan 100.000 mensen leveren 9 euro per inwoner in. In Groningen gaat alleen de gemeente Groninger er op vooruit.
Samen met de oppositiepartijen heeft de ChristenUnie een motie ingediend waarin het provinciebestuur wordt opgedragen hiertegen in het geweer te komen. De motie werd uiteindelijk unaniem aangenomen.

Gekoppelde documenten
TitelBestandsgrootteMIME-type
Motie Zo herverdelen maakt de problemen nog groter (1).pdf131,4 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Herverdeling gemeentefonds'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

> 2020

december