Bezoek aan Lifelines

centrale vriezer faciliteit.JPGmaandag 16 oktober 2023 14:49

Samen met een tiental geïnteresseerde leden uit onze provincie bezocht onze fractie de databank van Lifelines.

Hier worden meer dan 8 miljoen samples van 167.000 mensen bewaard bij min 80 graden Celcius.

Gegevens kunnen gebruikt worden om beleid te onderbouwen met feiten. Om beleid te monitoren. En om het te evalueren.

Lifelines verzamelt van een grote groep deelnemers allerlei gegevens en lichaamsmaterialen zoals urine, bloed en haar. Deelnemers komen ongeveer eens in de vijf jaar op een locatie voor het afstaan van lichaamsmaterialen en het laten doen van een aantal metingen zoals het meten van de bloeddruk en het laten maken van een hartfilmpje. Daarnaast ontvangen deelnemers om de anderhalf jaar vragenlijsten.

Alle gegevens en lichaamsmaterialen worden uiterst zorgvuldig bewaard in de Lifestore, een zeer geavanceerde en goed beveiligde ‘vrieskist’ van min 80 graden, ter grootte van een kleine sporthal.

Data worden gedeeld met onderzoekers en beleidsmakers. Deze gezondheidsdata geven inzicht in de leefstijl en gezondheid van tienduizenden inwoners van de drie Noordelijke provincies. Een waardevolle bron voor (gezondheids-)beleid.

Reacties op 'Bezoek aan Lifelines'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.