Aanmelden voor Vrijwilligersprijs, ook voor cultuur

muziekvereniging.jpgvrijdag 18 september 2020 06:19

Vrijwilligerswerk kan bijdragen aan het verminderen van eenzaamheid of mensen helpen weer terug te keren in de maatschappij. Juist bij culturele instellingen zijn veel vrijwilligers werkzaam. Denk aan muziekverenigingen, historische verenigingen, musea en amateurtoneel. Ook immaterieel erfgoed hoort daarbij, zoals bloemencorso's. Musea zijn vaak geheel afhankelijk van vrijwilligers om te blijven bestaan.

Ook dit jaar wordt de Provinciale Vrijwilligersprijs weer uitgereikt. Daarmee wil de provincie vrijwilligerswerk ondersteunen en laten zien dat iedereen die vrijwilligerswerk doet, een belangrijke bijdrage levert aan onze samenleving.

De provincie reikt prijzen uit in categorieën: 'zorg', 'leefbaarheid', 'jeugd', 'sport' en 'cultuur'. Binnen elk van deze categorieën maken organisaties kans op een prijs van € 3.000.

De categorie 'cultuur' is er dit jaar voor het eerst. Rinze van der Born: "Groningen kent veel vrijwilligerswerk en de ChristenUnie is trots op al het werk dat vrijwilligers verzetten. Daarbij kan vrijwilligerswerk bijdragen aan het verminderen van eenzaamheid of mensen helpen weer terug te keren in de maatschappij. Juist bij culturele instellingen zijn veel vrijwilligers werkzaam." Vrijwilligers werken in veel gevallen bij culturele instellingen als muziekverenigingen, historische verenigingen, musea en amateurtoneel. Ook immaterieel erfgoed hoort daarbij, zoals bloemencorso's en processies. Musea zijn vaak geheel afhankelijk van vrijwilligers om te blijven bestaan.

Vrijwilligersorganisaties kunnen zich tot 30 september aanmelden voor de Vrijwilligersprijs. Dat kan via deze link

Per categorie kiest de jury twee vrijwilligersorganisaties die doorgaan naar de finale. Tussen 19 en 31 oktober kan iedereen stemmen op zijn favoriete organisatie. De winnaars worden op maandag 7 december bekend gemaakt.

Reacties op 'Aanmelden voor Vrijwilligersprijs, ook voor cultuur'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.