Uitbreiding Eemshaven

oudeschip 30.pngvrijdag 09 juli 2021 14:28

Het plan om de Eemshaven uit te breiden was afgelopen tijd regelmatig in de publiciteit. Het gaat om een nieuw bedrijventerrein in de Oostpolder. Voor de mensen in Oudeschip, Heuvelderij, Polen, Koningsoord en Nooitgedacht is dit voornemen ingrijpend. Als het plan doorgaat zullen er voor hen grote veranderingen plaatsvinden.

Voor de ChristenUnie is het belangrijk dat bewoners en de boeren in het gebied onpartijdige ondersteuning kunnen krijgen die hen kan helpen met deze situatie om te gaan. Daarbij vinden we dat er een uitkoopregeling zou moeten komen voor mensen die weg willen en een garantieregeling voor mensen die willen blijven.

De provincie wil zorgvuldig alle belangen van omwonenden, grondbezitters en bedrijven tegen elkaar afwegen. Daarom maken ze gebruik van het vestigen van een voorlopig voorkeursrecht op de Oostpolder.

De uitbreiding van het industriegebied heeft volgens Gedeputeerde Staten drie doelstellingen: Versterken van de economie in de regio, vergroenen van industrie en bijdragen aan energietransitie.

Totnutoe wordt de grond van de Oostpolder gebruikt voor de teelt van pootaardappelen. Wat ons betreft mag deze polder alleen industriegebied worden als dit duidelijk een meerwaarde zal hebben boven het huidige gebruik. Bedrijven die zich daar willen vestigen zullen moeten voldoen aan de drie eerder genoemde doelen.

Lees hier de woordvoering van Statenlid Margriet Donker tijdens de Commissievergadering in mei.

Reacties op 'Uitbreiding Eemshaven'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.