ChristenUnie: zet alles op alles om overlast buslijn 73 tegen te gaan.

bannerfredricdonderdag 01 november 2018 18:03

De ChristenUnie in de provincie Groningen stelt schriftelijke vragen aan het provinciebestuur over de overlast van veiligelanders in buslijn 73. Vandaag werd bekend dat de ondernemingsraad van Qbuzz overweegt om chauffeurs op te roepen de bushaltes bij het AZC te boycotten vanwege de overlast.

De ChristenUnie vindt dat voorkomen moet worden dat mensen die afhankelijk zijn van deze buslijn en inwoners van Ter Apel de dupe worden van de overlastgevers. Daarom vraagt de partij aan het provinciebestuur wat er is gedaan aan de overlast en welke mogelijkheden er verder nog zijn om overlast tegen te gaan.

ChristenUnie-Statenlid Fredric Geijtenbeek: “Buschauffeurs en hun passagiers in onze provincie moeten veilig zijn in de bus. Dat mag absoluut niet in het geding zijn. De buslijn naar het asielzoekerscentrum en naar de gevangenis in Ter Apel is ontzettend belangrijk voor vluchtelingen en bezoekers die afhankelijk zijn van openbaar vervoer. Wij vinden dat alles op alles moet worden gezet voor een veilig voortbestaan van deze verbinding.”

(update 21-11) Het college van Gedeputeerde Staten heeft de vragen beantwoord. 'Sinds oktober 2016 rijden OV-stewards mee om escalatie te voorkomen en de chauffeur en reizigers te beschermen. We verwachten van het ministerie van Veiligheid en Justitie dat men verantwoordelijkheid neemt voor de ontstane situatie. Op korte termijn blijft in ieder geval de huidige inzet van de OV-stewards gehandhaafd. Daarnaast wordt met het COA gesproken over maatregelen die gezamenlijk kunnen worden genomen. Bijvoorbeeld dat vervoerbewijzen niet meer in de bus, maar in het COA moeten worden aangeschaft. En dat COA medewerkers/OV-stewards op de halte controleren op het bezit van een geldig vervoerbewijs.'

Reacties op 'ChristenUnie: zet alles op alles om overlast buslijn 73 tegen te gaan.'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.