Denk met ons mee!

Gae.pngmaandag 02 maart 2020 21:08

De laatste tijd is het vliegveld in Eelde veel in het nieuws. Opnieuw moet er besloten worden over de toekomst van deze regionale luchthaven. De Statenfractie is benieuwd hoe u hierover denkt!

Groningen Airport Eelde wordt op veel verschillende manieren gebruikt. Er vertrekken en landen vakantievluchten en zakelijke vluchten, vliegscholen leiden er hun piloten op en de traumahelikopter is er gehuisvest.

Samen met de provincie Drenthe en de gemeenten Groningen, Assen en Tynaarlo is de provincie Groningen aandeelhouder van het vliegveld. Dat betekent dat de provincie besluiten neemt over het vliegveld en ook betaalt voor het openhouden van het vliegveld.

De aanwezigheid van de luchthaven zorgt voor werk. Direct door de mensen die op en rond het vliegveld werken voor bijvoorbeeld de vliegscholen. Maar ook indirect bij internationale bedrijven, zoals Google, die het belangrijk vinden om zich in de buurt van een luchthaven te vestigen. Ook voor mensen die via Eelde op vakantie gaan is de aanwezigheid van de luchthaven prettig. Dit jaar zullen naar verwachting 157.000 passagiers via Eelde reizen.

Aan de andere kant brengt de aanwezigheid van een vliegveld ook geluidsoverlast en negatieve gevolgen voor het milieu met zich mee. Daarnaast kost vliegveld Eelde, zoals bijna alle kleine luchthavens, veel geld. Geld dat de provincie ook anders zou kunnen besteden.

In de afgelopen jaren is er op verschillende manieren geprobeerd om de luchthaven aantrekkelijker te maken voor meer vliegmaatschappijen. Bijvoorbeeld door middel van een baanverlenging en het meebetalen aan nieuwe vliegverbindingen. Helaas heeft dit niet tot geleid tot vaste verbindingen en hogere inkomsten. Mogelijk biedt het wel of juist niet opengaan van vliegveld Lelystad nieuwe kansen, maar zeker is dat niet. Meer informatie over de stand van zaken bij de luchthaven vindt u hier.

De ChristenUnie Statenfractie heeft de aanwezigheid van de luchthaven altijd van waarde gevonden. En iets van waarde mag ook wat kosten. Maar we vragen ons af hoeveel het ons nog waard is en hoe de toekomst van het vliegveld eruit zou kunnen zien. Daarom zijn we benieuwd wat onze leden en andere mensen die betrokken zijn bij de ChristenUnie vinden.

Denk met ons mee!

We horen graag hoe u erover denkt. U kunt contact met ons opnemen via christenunie@ps-provinciegroningen.nl en bijvoorbeeld antwoord geven op onderstaande vragen.

Hoe ziet u de toekomst van vliegveld Eelde en wat is u dat waard?

Heeft u wel eens gevlogen vanaf Eelde of ontvangt u mensen die via het vliegveld komen?

Heeft u via uw werk of eigen zaak te maken met de luchthaven?

Wat wilt u verder nog kwijt over vliegveld Eelde?

Reacties op 'Denk met ons mee!'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.