Veilig fietsen voor iedereen!

wielrennen zonsondergang.jpg
mouw.png
Door Webredactie Prov. Groningen op 18 december 2019 om 21:56

Veilig fietsen voor iedereen!

Wielrennen wordt steeds populairder en in Groningen helemaal’ kopte het Dagblad van het Noorden in juni dit jaar. En dat klopt, volgens onderzoek van sportkoepel NOC*NSF behoort sportief fietsen, waaronder wielrennen valt, de laatste jaren tot één van de snelst stijgende sporten in Nederland. In 2018 waren er al ruim 1,2 miljoen sportfietsen in Nederland.

Zelf heb ik een sportfiets en fiets ik regelmatig georganiseerde tochten zoals de Bouke Mollema tocht en de TKP tocht. En dat is lekker fietsen; route staat uitgestippeld, vaak brede fietspaden en vrijwilligers in oranje hesjes regelen het verkeer.

Wanneer ik zelf een route moet uitstippelen, maak ik graag en vaak gebruik van het fietsenknooppunt Groningen. U kent ze vast wel, die groene bordjes met daarop een nummer. Aan de hand van de nummers kun je snel en makkelijk een leuke route plannen en zo onze mooie provincie ontdekken per fiets.

Mijn achtertuin grenst aan het schelpenpaadje van knooppunt no 77 in Haren. Het is niet het meest duidelijke knooppunt en in de zomer leg ik regelmatig aan fietsers uit welke richting ze op moeten gaan. Maar regelmatig hoor ik ook een groep wielrenners hard in de remmen knijpen omdat ze ineens moeten afslaan in een woonwijk en soms zo hard rijden dat ze het hele knooppunt missen.

Wat mij het meeste opvalt de laatste jaren, is dat er steeds méér verkeer komt, dat het drukker wordt. Dat is niet raar, want er komen steeds meer sportfietsers in onze provincie.

Mijn ervaring is dat er vaker situaties zijn dat het ‘net goed gaat’. De sportfietsers gaan soms in groepen hard over een te smal fietspad of rijden te hard de woonwijk in, de fietsers die voor hun rust een rondje willen fietsen schatten vaak de snelheid van het snellere fietsverkeer verkeerd in en gaan te laat aan de kant. Inhalen lukt soms niet omdat het aangegeven fietspad te smal is, maar toch wordt er vaak een poging gedaan want de sportfietser moet wel aan zijn gemiddelde denken.

Kortom; er komt steeds meer verschil tussen de verschillende gebruikers van de aangegeven fietspaden. De ene gebruiker wil snel fietsen en alleen de route en afstand is van belang, de andere fietser wil juist rustig aan genieten van de mooie omgeving en kent geen haast. En dan zijn er ook nog de e-bikes en de speed pedelecs die vaak gebruik maken van de vaste routes binnen het fietsenknooppunt.

Alle doelgroepen vinden we als ChristenUnie belangrijk, want graag stimuleren we het  bewegen in de buitenruimte op welke wijze dan ook.

Misschien geldt hier ook: Met een klein gebaar of kleine moeite behalen we toch een groot resultaat, waarbij de langzame fietser zich veiliger voelt op de smalle fietspaden, de sportfietser hard kan doorrijden op de daarvoor geschikte wegen en fietspaden en ook het elektrisch fietsverkeer optimaal gebruik kan maken van de mogelijkheden.

Daarom hebben we de bijgaande motie ingediend die mooi past binnen ambitie 2 van het provinciale beweegakkoord; een duurzame sportinfrastructuur.

Bijlagen

Labels: , ,