Onderzoek naar Groningse ‘fietsberg’

mouw.png
Door Webredactie Prov. Groningen op 7 juli 2021 om 22:38

Onderzoek naar Groningse ‘fietsberg’

De Provinciale Statenfracties van ChristenUnie en D66 in Groningen hebben bij de bespreking van de Kadernota voorgesteld te onderzoeken welke voormalige vuilstortplaatsen in de provincie geschikt gemaakt kunnen worden voor fietsers en wandelaars. Uit het onderzoek moet onder meer blijken in hoeverre de bodemlagen van de ‘afvalbergen’ hiervoor geschikt zijn en of er draagvlak bestaat onder omwonenden en ondernemers.

De motie waarin tot het onderzoek wordt opgeroepen is in de Statenvergadering van woensdag 7 juli aangenomen.

Wat de beide fracties betreft kan de berg een impuls vormen voor sport, beweging en toerisme in de hele provincie. ‘’In Drenthe zien we dat de ‘Col du VAM’ en nu ook de ‘Muur van Emmen’ een aantrekkingskracht hebben op inwoners en toeristen van binnen én buiten de regio.’’

ChristenUnie en D66 zien daarnaast mogelijkheden om met lokale ondernemers andere activiteiten op en rondom de berg te ontplooien om de regionale economie te stimuleren.  Een fietsberg vormt volgens de fracties ook een mooi uithangbord om de fietsambities van de provincie extra kracht bij te zetten.

‘’In Groningen zetten we de fietser steeds duidelijker op de eerste plaats. Wij denken dat we het fietsnetwerk in de provincie verder kunnen uitbreiden door de Groningse fietsberg te koppelen aan bestaande fietsroutes en aan de bergen in onze buurprovincie Drenthe. Veel wielerverenigingen hebben bij ons al aangegeven erg enthousiast te zijn en kansen te zien,’’ zegt ChristenUnie-Statenlid Rinze van der Born.

De uitkomsten van het onderzoek worden aan het einde van dit jaar verwacht, waarna de partijen gaan kijken welke fietsberg, of mogelijk zelfs meerdere, daadwerkelijk gefinancierd en gerealiseerd kan worden.

Klik hier voor een reportage die OogTV maakte over dit onderwerp.

Bijlagen

Labels: , , ,