Versterkingsafspraken

IMG_5341woensdag 23 december 2020 08:08

Met het stoppen van de gaswinning neemt het aantal bevingen en de kans op bevingen af, aldus het SodM. Versterken van een aantal gebouwen blijft nodig om ervoor te zorgen dat Groningers net zo veilig wonen als andere Nederlanders.

Het Rijk, de provincie Groningen en de gemeentes Appingedam, Delfzijl, Het Hogeland, Groningen, Loppersum, Midden-Groningen en Oldambt hebben daar extra afspraken over gemaakt. Deze afspraken gaan over de versterking van woningen in het aardbevingsbied en over perspectief voor de inwoners.

De nieuwe afspraken gaan niet over het herstel van schade. Daar waren al afspraken over en die blijven staan. Alle aardbevingsschade wordt vergoed; dat is en blijft het uitgangspunt. Ook de bestaande afspraken over versterking van woningen blijven gelden.

Met de genoemde maatregelen krijgen bewoners keuzemogelijkheden en daarmee de regie terug over hun eigen leven en woonomgeving. Dat is tenminste de bedoeling van de afspraken die gemaakt zijn.

De ChristenUnie ziet wel een aantal valkuilen.
Waarom zou het versnellen van de versterking deze keer wel lukken? Hoe worden de mooie plannen op papier echt uitgevoerd in de praktijk?
Communicatie naar de betrokkenen kan maar één keer goed gaan. Zorgvuldigheid gaat wat ons betreft boven snelheid.
Hoe zal de ondersteuning van de bewoners bij het maken van een goede keuze, bij allerlei praktische zaken maar ook bij het houden van overzicht en van grip plaatsvinden?

De ChristenUnie pleit voor het maximaal mogelijk maken van de ondersteuning die Stut en Steun kan bieden.

Reacties op 'Versterkingsafspraken'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.