Een betrouwbare overheid zijn

Groningen.jpg
mouw.png fredric weblog.jpg
Door Webredactie Prov. Groningen, Fredric Geijtenbeek op 25 september 2024 om 22:00

Een betrouwbare overheid zijn

Vandaag heeft onze fractie een moeilijke beslissing genomen. We hebben geconstateerd dat we geen vertrouwen meer hebben in de samenwerking met BBB, PvdA en Groninger Belang, omdat twee partijen (BBB en Groninger Belang) de gezamenlijke afspraken uit het coalitieakkoord niet willen nakomen. Zo kunnen we met deze partijen niet langer de betrouwbare overheid zijn die we willen zijn.

Bij de bespreking over het windpark Eemshaven-West werd duidelijk dat de coalitiepartijen verschillend denken over wat een betrouwbare overheid is. Aan dit windpark wordt al tien jaar door meerdere partijen gewerkt en zijn vele afspraken gemaakt. Onze fractie vindt het belangrijk dat deze afspraken worden nagekomen. Een betrouwbare overheid houdt zich aan gemaakte afspraken. Daar moeten inwoners en bedrijven in onze provincie op kunnen rekenen.
Helaas hebben de BBB en Groninger Belang anders gekozen en zo de afspraken uit het coalitieakkoord en ons vertrouwen geschonden. Hiermee slaan zij af van de gezamenlijke koers die we na de verkiezingen insloegen en nemen ze een afslag die voor de ChristenUnie niet te nemen is. Wij herkennen ons niet in een samenwerking waar we soms wel en soms niet betrouwbaar zijn.
Het is voor ons een teleurstelling dat het niet is gelukt om samen met deze partijen de provincie te blijven besturen. Hoe het verder zal gaan in het provinciaal bestuur zal de komende weken en maanden duidelijk worden.
Fredric Geijtenbeek
Margriet Donker - Van der Vinne
Dick Hoogers
Antrude Oudman