Rietproef Lauwersmeer

rietproef Lauwersmeer.jpgwoensdag 03 maart 2021 12:16

Het waterpeil in het Lauwersmeer wordt tot en met 31 maart met maximaal 41 centimeter verhoogd. Dit wordt gedaan om de groei van het bijna verdwenen waterriet te bevorderen. Een hoger waterpeil is meer natuurlijk en zeer wenselijk voor flora en fauna in het gebied.

Na jaren van voorbereiding is de provincie Groningen op 27 februari met deze ‘rietproef’ gestart.
Omdat er mogelijk ook risico’s zijn op verzilting en andere neveneffecten, wordt de proef uitgevoerd binnen de regels die de provincies Groningen en Friesland hebben opgesteld, en binnen de voorwaarden van de verleende watervergunning zoals de waterschappen Noorderzijlvest en het Wetterskip die hebben gesteld. Daarnaast zijn er aanvullende voorwaarden die de rechter heeft bepaald.

Het waterschap Noorderzijlvest bepaalt elke 6 uur of de proef veilig en binnen de voorwaarden gecontinueerd kan worden.

De ChristenUnie heeft deze plannen altijd gesteund en is blij met zowel de uitvoering als de gestelde randvoorwaarden die schade moeten voorkomen.

Lees hier meer over de rietproef.

Reacties op 'Rietproef Lauwersmeer'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.